חיפוש
  • יניב אור

תכנות ויזואלי

עודכן ב: 26 נוב 2019

תוכנה היא הדרך שלנו לדבר ולתקשר עם מערכות ממוחשבות. היא באה לתאר תהליכים לוגיים מורכבים והרבה מעבר לעובדה שאנחנו כותבים את התוכנה עבור המחשב - אנחנו כותבים אותה עבור מתכנתים אחרים שיתחזקו וימשיכו לפתח אותה.


היא מורכבת מסדרה של הוראות ופקודות שלרוב נכתבות בעזרת שימוש באותיות ומילים מהשפה האנגלית. כמו כן ספרות, גרשיים, סוגריים ותוים שונים נוספים לפי הצורך.


הפקודות נכתבות משמאל לימין ומלמעלה למטה - למרות שלאו דווקא זה יהיה סדר ביצוע הפעולות שלהן על-ידי המחשב. לרוב ייעשה שימוש בהזחה של קוד, סוגריים מסולסלים, חלוקה לפונקציות, מחלקות, קבצים, תיקיות, ספריות וכן הלאה. בעורכי הקוד המודרניים נעשה שימוש - בין היתר - בצבעים, השלמת קוד אוטומטית ועזרים נוספים. רובם במסגרת הטקסטואלית. כל זאת כדי לעזור למתכנת לראות, להבין ולתאר את המערכת הלוגית בצורה ברורה ככל שניתן.


ואת אותה התוכנה בדיוק מבחינה פונקציונלית - באותה השפה וסביבת עבודה - ניתן לכתוב בדרכים שונות. להזיח את הקוד אחרת, להוסיף רווחים, להוריד רווחים או לחלק בצורה לוגית שונה כך שהמבנה של המחלקות והפונקציות, הקבצים והתיקיות יהיה שונה לחלוטין. כל מתכנת לפי הסגנון, הידע והיכולות שלו. בין היתר, יכולות לפשט ולצמצם - ממש כמו צמצום משוואות. וזה, אגב, רק אחד החוטים המקשרים בין פיתוח תוכנה למתימטיקה.


ברוב המקרים, רק במבט חטוף על קוד - אפשר לקבוע אם הוא מסודר, יפה, בנוי נכון ועם הערות. או מבולגן, ספגטי, עם קוד משוכפל וכולי. ולפי רמת הניסיון עם השפה, ניתן במבט חטוף להבין מה מטרת הקוד. כלומר, קוד "רגיל" הוא ויזואלי. מבנה עץ של תיקיות וקבצים - גם הוא ויזואלי במידה כזאת המאפשרת לנו לראות בצורה סכימטית את הרעיון מאחורי התוכנה ואת העניין אותו היא מנסה לפתור.


לאורך השנים נעשו ניסיונות ליצור שפות תכנות שעושות פחות שימוש בכתיבת תווים ויותר שימוש באמצעים ויזואליים כמו למשל גרירת אובייקטים על המסך ויצירת קשרים ביניהם בדרכים שונות, ציור אלמנטים וכן הלאה. השפות הללו קרויות, באופן כללי, שפות תכנות ויזואליות VPL (Visual Programming Languages).


חלקן נועדו מלכתחילה להיות כלי ללימוד תכנות - לרוב לילדים - ולא באמת ניתן לכתוב איתן תוכנות מורכבות ושימושיות. בחלק אחר כן נעשה שימוש מקצועי יותר, כמו למשל מנועי המשחק המוכרים והטובים.


כנראה שאין שיטה אידיאלית, לכל דרך היתרונות והחסרונות שלה ובסופו של דבר הן די דומות. בכתיבת תוכנה בצורה הטקסטואלית הנפוצה - יש צורך לזכור פקודות, סימנים מיוחדים ואיך לחבר ביניהם בצורה הנכונה. סך הכל הדבר לא כל כך שונה בתכנות ויזואלי - אם חושבים על זה לעומק. קוד יכול להיות מסודר או מבולגן וגם סכימה יכולה להיראות כמו ציור מדהים או כמו סבך של חוטים שלא ניתן להבין ממנו דבר.


אני אישית אוהב לכתוב קוד ומה שחסר לי במשך שנים זה כלי ויזואלי לזמן ריצה או בריצה על לוגים (logs). ואכן, לפני כמה שנים התחלתי לפתח כלי ויזואלי כזה, אך זנחתי אותו. הגיע הזמן לפתח תוכנה כזאת, לפי הצרכים שלי.


המשך יבוא..


© 2023 by DO IT YOURSELF. Proudly created with Wix.com